وظایف سرویس کار آسانسور
وظایف سرویس کار آسانسور | تعرفه سرویس آسانسور در تهران |

از وظایف سرویس کار آسانسور می توان به رعایت نکات اخلاقی و ادب اشاره نمود. یک سرویسکار با اخلاق می تواند با آرامش بیشتری کار خود را انجام داده و  درصد بالایی ار رضایت استفاده کنندگان را به دست آورد. سرویسکار آسانسور باید تمامی وظایف خود را با در نظر داشتن نظم و انضباط انجام دهد. در این صورت می تواند با سرعت بالاتری کار خود را تحویل دهد. رعایت نکات ایمنی و استانداردها از وظایف دیگر یک سرویسکار موفق می باشد. 

وظایف سرویس کار آسانسور

تمامی دستگاه هایی که ما از آنها در زندگی خود بهره می بریم نیازمند سرویس و نگهداری منظم می باشند. همه ما می دانیم که با توقف طولانی آسانسور بسیاری از کارهایمان مختل شده و نمی توانیم به موقع به آنها رسیدگی کنیم. بنابراین باید دانست که، همانطور که آسانسور حمل و نقل در ساختمان ها را آسان نموده است، ما نیز باید در سرویس و نگهداری آسانسور به موقع آن کوشش نموده تا کمتر دچار خرابی و توقف شود. برای همین باید با یک شرکت معتبر ارائه دهنده خدمات آسانسور قراردادی را به صورت سالانه تنظیم نمود. در این صورت می توان با سرویس به موقع آسانسور از سوی شرکت مربوطه تا چندین سال از فعالیت نرمال آسانسور لذت برد. 

وظایف سرویس کار آسانسور ،توضیحات

همانطور که می دانید آسانسور دارای بخش های مختلفی است که در هر بار سرویس آن، باید به تک تک آنها سرکشی نموده و آنها را مورد بررسی قرار داد. سرویسکار آسانسور باید با تمامی بخش های آسانسور آشنایی داشته و بصورت مرتب و منظم آنها را چکاپ و بررسی نماید. در سرویس آسانسور معمولا نخست به بررسی موارد عمومی همچون کنترل دمای موتورخانه، کنترل عملکرد روشنایی موتورخانه، کنترل نصب علائم هشدار دهنده بر روی درب و ورودی موتورخانه و دریچه های بازرسی داخل چاه آسانسور و… پرداخته می شود و بعد از آن به کنترل وضعیت قطعات اصلی از جمله موتور آسانسور، تابلو فرمان، درب ها و … و تجهیزات جابی آنها توجه می شود.

ناگفته نماند که عملیات سرویس ماهانه آسانسور باید از روی چک لیست سرویس و نگهداری آسانسور صورت پذیرد. به همین منظور شرکت های ارائه دهده خدمات آسانسور چک لیستی شامل بازبینی جزئی قطعات آسانسور را تحویل سرویسکار قرار می دهند تا سرویسکار در بازدید ماهیانه خود تمامی قطعات مهم آسانسور را مورد کنترل و بازبینی قرار دهد و قطعه ی مهمی را از قلم نیندازد. رعایت نکات ایمنی در سرویس آسانسور یکی از مهمترین وظایف سرویس کار آسانسور است. 

وظایف سرویس کار آسانسور

وظایف سرویسکار در قسمت موتورخانه

  • بررسی سطح روغن گیربکس: سرویسکار آسانسور باید سطح روغن در گیربکس را بررسی کند. سطح روغن باید در حد مناسب باشد تا کارکرد صحیح و سالم گیربکس تضمین شود.
  • بررسی وضعیت ظاهری روغن: نگهداری روغن گیربکس شامل بررسی وضعیت ظاهری روغن نیز می‌شود. سرویسکار باید مطمئن شود که روغن بدون نشتی یا آلودگی به نظر می‌رسد.
  • بررسی یاتاقان‌ها و روغن یا واسگازین یاتاقان‌ها: یاتاقان‌های موجود در الکتروموتور و گیربکس باید بررسی شوند. سرویسکار باید وضعیت آن‌ها را بررسی نماید. و در صورت نیاز، روغن یا واسگازین مورد نیاز را تعویض کند.
  • بررسی هم راستایی فلکه‌های هرزه‌گرد: فلکه‌های هرزه‌گرد در آسانسور باید هم راستایی مناسبی داشته باشند. تا حرکت صحیح آسانسور تضمین شود.
  • بررسی شیار فلکه‌های هرزه‌گرد: شیارهای موجود در فلکه‌های هرزه‌گرد نیز باید بررسی شوند. سرویسکار باید اطمینان حاصل کند که شیارها در وضعیت عالی قرار دارند. و خوردگی و ساییدگی در آن ها دیده نمی شود.
  • بازدید از محل‌های جوشکاری شده: سرویسکار باید به بازدید از محل‌های جوشکاری شده در شاسی موتور و متعلقات آن بپردازد. این امر به بررسی کیفیت و سلامتی اجزای شاسی موتور کمک می کند.

ازوظایف سرویس کار آسانسور این وظایف  از اهمیت بسیاری برخوردارند، زیرا الکتروموتور، گیربکس، فلکه‌های هرزه‌گرد، و شاسی موتور از اجزای اصلی یک آسانسور هستند و برای عملکرد صحیح و ایمنی آسانسور حیاتی هستند. سرویسکار آسانسور با انجام این وظایف می‌تواند از عملکرد صحیح و دوام آسانسور اطمینان حاصل کند و مشکلات پیشگیری و تعمیرات به موقع را انجام دهد.

وظایف سرویس کار آسانسور ،چک لیست

سرویسکار با توجه به چک لیست، کلیه بخش ها و قطعات اصلی و جزئی آسانسور را مورد بررسی و چکاپ قرار می دهد. معمولا در چک لیست، سرویس و نگهداری آسانسور در 5 مرحله صورت می گیرد. یک سرویسکار باتجربه تمامی مراحل را با دقت کامل و پیروی از استاندارد ها و حفظ امنیت آسانسور انجام می دهد. در مرحله اول بازدید از موتورخانه و کلیه قطعات و بخشهای مختلف موتورخانه از جمله وضعیت روغن الکتروموتور گیربکس، فلکه های اصلی و هرزگرد، مگنت، کفشک و لنت ترمز، فن موتور، محکم بودن تابلو فرمان و اتصالات ترمینال های آن، وضعیت سیم بکسل و گاورنر و … بررسی و کنترل می شود.

در مرحله دوم بازدید از چاه آسانسور از جمله وضعیت بتن سقف چاه، وضعیت کلیه ادوات مکانیکال داخل چاه، ریل های راهنما کابین و وزنه، تراول کابل و … صورت می گیرد. سرویسکار در مرحله سوم به بررسی وضعیت کابین آسانسور و قاب وزنه از جمله کشش سیم بکسل ها، وضعیت جعبه رویزیون، سوییچ اورلود، اتصال درب کابین به سقف آن و … می پردازد. مرحله چهارم کنترل وضعیت درب کابین از جمله عملکرد سردرب و اجزای ایمنی، نظافت شیارهای سیل و تنظیم درب ها نسبت به کابین صورت می گیرد و در مرحله پنجم سرویسکار عملکرد درب طبقات و تجهیزات جانبی آنها از جمله دیکتاتورها، قفل ها، کفشک های زیر درب و … را مورد بررسی و چکاپ قرار می دهد. در ادامه برخی از نکات و وظایف سرویس کار آسانسور را برای شما آورده ایم.

وظایف سرویس کار آسانسور ،چک لیست

برخی از نکاتی که سرویسکار باید رعایت نماید

سرویسکار علاوه بر سرویس دقیق و کامل آسانسور باید نکاتی را رعایت نماید.

  • موارد اخلاقی ، ادب و احترام را فراموش نکند. 
  • هنگام کار به نظم و انضباط توجه نماید. (خصوصا در موتورخانه و هنگام کنترل درب ها)
  • هیچ قطعه یا قطعاتی را بدون هماهنگی با کارفرما از ساختمان بیرون نبرد. 
  • برگه تأییدیه سرویس ماهانه آسانسوررا بعد از اتمام کار به کارفرما داده تا آن را امضا نماید.
  • کلیه موارد ایمنی و استانداردها را رعایت نماید
  • باید وضعیت ظاهری مناسبی داشته باشد. ( به نحوه پوشش خود اهمیت دهد )
  • قطعه معیوب و تعویض شده را حتما به کارفرما تحویل دهد.

این موارد جزئی از وظایف سرویس کار آسانسور می باشد که باید حتما به آن توجه کند.

وظایف سرویس کار آسانسور

اهمیت سرویس و نگهداری آسانسور 

همه دستگاه ها نیازمند سرویس های دوره ای آسانسور هستند بخصوص دستگاه هایی همانند آسانسور که سرویس و نگهداری آنها سبب جلوگیری از خطرات جانی می گردد. مطمئنا سرویس منظم آسانسور باعث می شود تا چندین سال بدون هیچ گونه نگرانی از آنها استفاده نمود و ازعملکرد نرمان آنها لذت برد. اما برخی از استفاده کنندگان از اهمیت سرویس و نگهداری آسانسور مطلع نبوده و برای انجام به موقع آن هیچ اقدامی نمی کنند. و فقط در صورت لزوم یا خرابی به فکر سرویس آسانسور می افتند. که این بیشتر در زمانی رخ می دهد که مدیر ساختمان و یا اهالی با تعیین هزینه سرویس آسانسور مشکل داشته و مایل به پرداخت آن نمی باشند. یکی از راه های شناخت این موضوع مهم شرکت در جلسات آموزشی آسانسور می باشد.

چرا که در این جلسات علاوه بر شناخت انواع آسانسور و اهمیت سرویس و نگهداری آن، با فرهنگ استفاده صحیح از آسانسور ها و نیز وظایف سرویس کار آسانسور آشنا شده و بیشتر مراقب رفتارمان در هنگام استفاده از آن خواهیم بود. 

اهمیت تخصص در سرویس آسانسور

سرویس و نگهداری آسانسور را باید از شرکت های معتبر ارائه دهنده خدمات آسانسور درخواست نمود. زیرا این شرکت ها با بکارگیری نیروهای متخصص و باتجربه در کلیه خدمات بهترین و سریعترین خدمات را ارائه می دهند. هر سرویسکار آسانسور باید حتما دارای تخصص و تجربه بوده تا بتواند در کمترین زمان ممکن آسانسور را سرویس و یا تعمیر نماید.

تخصص را می توان با شرکت در کلاس هاس آموزشی کسب نمود. اما تجربه را فقط از طریق انجام عملیات های متعدد می توان به دست آورد.

باید دانست: که هر آسانسور سرویسکار مخصوص به خود را می طلبد. برای مثال یک سرویسکار که فقط با آسانسورهای کششی آشنایی دارد. نمی تواند آسانسور های دیگر همچون هیدرولیک را سرویس و یا تعمیر نماید.

مگر اینکه از آسانسور هیدرولیک یا تمامی آسانسور ها شناخت کامل داشته باشد. بهتر است سرویس آسانسور را از سرویسکار مخصوص همان آسانسور درخواست نمود. با این کار در زمان کوتاه تری وظایف سرویس کار آسانسور به انجام می رسد. 

سرویس و نگهداری آسانسور در تهران

مجموعه فنی مهندسی رایا آسانسور با بهره گیری از نیروهای متخصص در بخش خدمات آسانسور تمام تلاش خود را برای حفظ رضایت هر چه بیشتر مشتریان بکار گرفته است. این مجموعه پرافتخار با دراختیار داشتن سرویسکاران متخصص و باتجربه در شهر تهران و و حومه آماده عقد قرارداد با مجموعه های اداری، تجاری و مسکونی می باشد. رایا دارای یکی از گسترده ترین خدمات آسانسور در کشور می باشد. رایا برای هر آسانسور سرویسکار مخصوصی را به محل مورد نظر اعزام می کند. و همیشه مراقب انجام صحیح وظایف سرویس کار آسانسور خود می باشد. با رایا آسانسور نگران حفظ آرامش و امنیت خود نخواهید بود.