سرویس ونگهداری آسانسور
سرویس ونگهداری آسانسور|دستورالعمل سرویس و نگهداری آسانسور

سرویس ونگهداری آسانسور بسیار مهم است.این خدمت یکی از مهم ترین خدمات در هر شرکت ارائه دهنده خدمات آسانسور محسوب می گردد.سرویس آسانسور یک بازبینی دقیق از مکانیزم آسانسور است.که در آن بایستی کنترل عملیاتی همه قطعات آسانسور پیگیری شود.و طبق یک چارچوب مشخص این کار انجام پذیر است.

سرویس ونگهداری آسانسور

در مکانیزم ساختمان سرویس ونگهداری آسانسور به شدت اهمیت دارد. زیرا جلوگیری میکند از هزینه های سنگینی که در اثر نداشتن سرویسکار  به وجود می آید.سرویس آسانسور دارای اهمیت فراوانی است.و اهمیت سرویس دوره ای برکسی پوشیده نیست.باید به این نکته توجه نمود همه  سیستم ها نیاز به سرویس شدن دارند و اگر سرویس کردن یا بازبینی به صورت دوره ای انجام نگردد.باعث خسارات جبران ناپذیری خواهد شد.چراکه مکانیزم آسانسور به هم مرتبط است.و در صورت نقص در یک قسمت ، سایر بخش ها نیز به مرور زمان دچارآسیب جدی خواهد شد.

باید دانست بدون در نظر گرفتن نوع و مرکز ساخت آسانسور باید سرویس ماهی یک بار انجام گیرد.و این بازرسی و سرویس توسط یک شرکت پشتیبانی گردد.چرا که آسانسور دارای قطعات متعددی است و تامین کردن قطعه از عهده یک شخص خارج است.اما یک شرکت ارائه دهنده خدمات آسانسور به راحتی می تواند انواع قطعات آسانسور را تامین نماید و در سرویس ونگهداری آسانسور مورد استفاده قرار دهد.

سرویس ونگهداری آسانسور

 سرویس ماهیانه آسانسور

یکی از دغدغه های اصلی مدیران ساختمان تعیین دقیق هزینه سرویس آسانسور است.شرکت های تعمیر و نگهداری آسانسور قرارداد تعمیر و نگهداری آسانسور را به صورت سالیانه منعقد می کنند.و معمولا به صورت ماهیانه هزینه سرویس را دریافت می کنند.هزینه سرویس آسانسور براساس تعداد توقف ، نوع درب آسانسور ، نوع موتور ، تراکم ترافیک ساختمان و… تعیین می شود.

هزینه سرویس ونگهداری آسانسور 

هزینه سرویس آسانسور بستگی به نوع آسانسور و تعداد توقف های آن دارد که معمولا بعد از اولین تماس مشتریان با پشتیبانی شرکت مشخص میگردد.در هر بار سرویس آسانسور بایستی مراحلی طی شود.تا عملکرد آسانسور به نحو درست رهگیری شود.باید به این نکته توجه نمود بایستی بازدید از روغن موتور و گیربکس، لنت، کنتاکت های ترمز و گاورنر، سیم بکسل و سایر قطعات انجام گیرد.قطعات مصرفی آسانسور به نحو مطلوب چکاپ شود.و خرابی در اسانسور پیگیری شود.باید دانست توجه به دمای موتورخانه با توجه به فصول مختلف لازم است.به طوری که دمای رایج در موتورخانه از یک رنج مشخص بالاتر یا پایین تر نرود.در آسانسور بایستی کنترل همه قطعات متحرک دستگاه انجام گیرد.و در سرویس ونگهداری آسانسور بازبینی کلی از قطعات آسانسور انجام گردد.

برای دیدن فیلم های آموزشی تخصصی آسانسور به صورت رایگان به لینک زیر مراجعه کنید

تعمیر آسانسور سرویس ونگهداری آسانسور

 

نیاز به سرویس ونگهداری آسانسور

سرویس آسانسور معمولا بستگی به نوع آسانسور و میزان ترافیک استفاده از آن است که در اکثر آسانسور های مسکونی هر یک ماه یکبار در یک دوره 30 روزه باید انجام گیرد.ولی در برخی از اسانسور هایی که ترافیک بیشتری دارند(مجتمع های مسکونی)تعداد دفعات سرویس در ماه بیش تر از یکبار باید باشد.

 

چک لیست سرویس و نگهداری آسانسور چیست؟

  1. بازدید روغن گیربکس
  2. بازدید روغن موتور
  3. بازدید لنت ترمز
  4. بازدید کنتاکت های سیستم ترمز
  5. بازدید کنتاکت گاورنر
  6. بازدید سیم بکسل گاورنر
  7. بازدید کنتاکت های سیم بکسل و سیستم اورلد
  8. بازدید و کنترل سیم بگسل ها (نداشتن زدگی، روغن مغری کنفی، و کشش مناسب باشند)
  9. کنترل سفت بودن کلیه بولت ها و پیچ و مهرهای اتصالات
  10. کنترل تمامی اجزاء متحرک آسانسور در موتورخانه
  11. اطمینان از وجود قلاب و پلاک تناژ آن در بالای چاه آسانسور
  12. دقت به دمای موتورخانه نسبت به فصل
  13. تست فن مونورخانه در سرویس ونگهداری آسانسور
  14. مناسب بودن روشنایی موتورخانه
  15. تمیزکاری قطعاتی که روغنی شده و گردگیری کلیه تجهیزات
  16. نظافت کامل موتورخانه
  17. یزکاری قطعاتی که روغنی شده و گردگیری کلیه تجهیزات
  18. اطمینان از وجود دستورالعمل زمان قطع برق و دستورات مربوط به انتقال کابین به نزدیکترین طبقه، در موتورخانه
  19. اطمینان از وجود برچسب شماره قطعات اصلی آسانسور جهت شناسایی
    (موتورگیربکس، تابلو کنترل، و…در موتورخانه های دوبله)

مرحله بعد:

 چک لیست سرویس و نگهداری آسانسور در داخل  کابین

  1. باز و بسته شدن نرم و روان درب کابین
  2. تمیز بودن شیارهای ریل درب کابین
  3. توقف همسطح کابین در تمامی طبقات
  4. محکم بودن بستهای دستگیره داخل کابین
  5. مناسب بودن اتصال آئینه به دیوار کابین (بدون لقی باشد) و اطمینان از الصاق برچسب مخصوص پشت آئینه که در صورت شکستن از پرتاب قطعات خرد آن جلوگیری شود.
  6. اتصال کامل شستی داخل کابین در محل مربوطه
  7. عملکرد مناسب کلید توقف اضطراری
  8. عملکرد مناسب کلید باز نگه داشتن درب کابین
  9. عملکرد مناسب کلید بستن درب کابین در سرویس ونگهداری آسانسور
  10. عملکرد صحیح کلید زنگ اخبار
  11. اطمینان از سالم بودن چراغ روشنایی اضطراری
  12. اطمینان از سالم بودن شارژر(باطری) روشنایی اضطراری
  13. موجود بودن پلاک ظرفیت و مشخصات آسانسور
  14. وجود دستورالعمل زمان قطع برق برای مسافرین
  15. سالم بودن کفپوش کف کابین
  16. نظافت داخل کابین
  17. محکم بودن سقف کاذب و بی صدا بودن آن

نرخنامه سرویس ونگهداری آسانسور 

 

قیمت سرویس ماهیانه آسانسور شرکت رایا آسانسور 

برای اطلاع از قیمت طرح ویژه سرویس ونگهداری آسانسور  با شماره دفتر مرکزی شرکت رایا اسانسور 02166099453 تماس بگیرید.

آموزش تعمیر و نگهداری آسانسور

آموزش تعمیر و نگهداری آسانسور جزیی مهم از خدمات هر شرکت ارائه دهنده خدمات آسانسور است.ساختمان ها دارای قطعات متعددی هستند آشنایی با قطعات در رفع نقص آن بسیار مهم است.

سرویس و نگهداری آسانسور

نکات رایج در سرویس آسانسور

همواره سرویس آسانسور بایستی در یک مقررات و چارچوب خاصی انجام گیرد.و از قبل برنامه ریزی لازم برای این کار صورت گرفته باشد.چراکه زمانبندی دقیق در سرویس آسانسور از بروز بسیاری از خرابی های بی مورد پیشگیری می نماید.در هربار سرویس آسانسور بایستی چک لیست آسانسور به مالک یا مدیر ساختمان داده شود.و هر گونه نقص در مکانیزم آسانسور به مدیر ساختمان اطلاع داده شود.باید به این نکته توجه نمود اجرا کردن تعمیرات به صورت دوره ای توسط کارکنان متخصص و مجرب بایستی انجام گیرد.و توسط یک واحد مشخص پشتیبانی گردد.سرویس آسانسور زمانی می تواند اثربخش باشد که در آن خرابی در زمان خود برطرف گردد.چرا که مکانیزم آسانسور در یک چرخه منظم قرار دارد.بهتر است سرویس آسانسور به صورت همه روزه انجام گیرد.تا هم باعث رضایت بیشتر مشتریان و هم تقلیل خرابی گردد.

سرویس به موقع آسانسور

سرویس آسانسور بایستی در زمان خاص خود انجام گیرد.به طوری که طبق یک برنامه ریزی دقیق ، با یک نظم عملیاتی انجام گیرد.با توجه به اهمیت سرویس کردن آسانسور اگر آسانسور طبق دستورالعمل ها به شکل دقیق انجام شود.سرویس کردن آسانسور باعث بالا رفتن عمر دستگاه آسانسور خواهد شد.و یکی از اهداف آسانسور در سطح کلان بالابردن عمر مفید آسانسور است.سرویس آسانسور بدین منظور انجام می گردد تا افراد استفاده کننده از آسانسور با خیالی آسوده از این دستگاه استفاده نمایند.اگر سرویس ونگهداری آسانسور به صورت ماهیانه طبق برنامه صورت گیرد ضمن این که از خرابی های بی مورد پیشگیری می گردد.عملکرد آسانسور نیز به خوبی انجام می گردد.