استاندارد تابلو فرمان آسانسور
استاندارد تابلو فرمان آسانسور | قیمت روز تابلو فرمان آسانسور|

رعایت نکات ایمنی و پیروی از قوانین و استاندارد ها در ساخت قطعات آسانسور و طراحی و نصب آنها یک امر مهم تلقی می شود. تولید کنندگان تابلو فرمان آسانسور همواره باید محصولات خود را با استاندارد تابلو فرمان آسانسور مطابقت دهند. اجرای استاندارد در ساخت تابلو ها سبب تولید تابلو فرمان های باکیفیت و کارایی بالای آنها خواهد شد. 

استاندارد تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان مهم ترین قطعه الکترونیکی آسانسور است که با پردازش دستورات طبقه و کابین آسانسور فرمان های مهم و اساسی را به آسانسور می دهد. طراحی و ساخت این قطعه مستلزم طی نمودن مراحل فرآیند استاندار تابلو فرمان آسانسور است که به هیچ عنوان نباید از آن چشم پوشی کرد. این قطعه با حساسیت بالایی ساخته می شود، زیرا کنترل تمامی وضعیت های تجهیزات الکتریکی آسانسور و هدایت کابین را عهده دار است. تولید کنندگان تابلو فرمان آسانسور باید محصولات خود را با استاندار تابلو فرمان آسانسور تطبیق دهند.

استاندارد تابلو فرمان آسانسور ،شرح

بعد از چندین سال بالاخره جمعی از متخصصین و صاحب نظران در حوزه صنعت آسانسور برآن شدند تا مشکلات چگونگی اجرای استاندارد اجباری برای تابلو فرمان آسانسور را مورد بررسی قرار دهند. به همین منظور جلساتی در خصوص استاندارد تابلو فرمان آسانسور برگزار شد و نتیجه ی این جلسات تنظیم یک جدول استاندارد با 76 بند شد. وضعیت اجرای هر بند در سه حالت: در حال اجرا، امکان اجرا در کوتاه مدت و امکان اجرا در بلند مدت مشخص شده است. تمامی تابلو ساز ها باید این جدول را در اختیار داشته تا وضعیت مطابقت تابلوی خود با هر بند را مشخص نمایند. برخی از بندها را می توان با ارائه روش تست تطبیق داد. هر تابلو ساز براساس هر بند روش تست مربوطه را باید آماده کند تا توسط اداره بازرسی استاندارد کنترل و تایید شود.

که برای تایید بعضی از بندها نیاز به تایید آزمایشگاه ذی صلاح مانند CE می باشد که در جدول استاندارد مشخص شده است. برای این کار می توان از آزمایشگاه های داخلی و خارجی کمک گرفت. برای ایمنی بیشتر و آگاهی و اطلاع رسانی جزئیات استاندارد تابلو فرمان آسانسور باید فایل اصلی استاندارد EN81 و استاندارد ملی 6303 در اختیار انجمن تولید کنندگان تابلو فرمان قرار گیرد. تولید کنندگان با توجه به این جدول در طراحی و ساخت تابلو فرمان های خود به بند های آن عمل نموده و در نهایت محصول با کیفیت و استانداردی را در جهت ایجاد امنیت و آرامش بیشتر آسانسور سواران تولید می کنند.

استاندارد تابلو فرمان آسانسور

انواع تابلو فرمان آسانسور

همانطور که می دانید تابلو فرمان از قطعات اصلی آسانسور به شمار می رود. این قطعه مرکز پردازش اطلاعات آسانسور بوده و به طور کلی تمامی وضعیت های آسانسور را تحت کنترل دارد. تمامی تجهیزات الکتریکی آسانسور زیر نظر تابلو فرمان فعالیت می کنند. شرکت های بسیاری در دنیا در حال طراحی و ساخت انواع تابلو فرمان آسانسور می باشند. کلیه تابلو فرمان های آسانسور شبیه به هم هستند تنها در مواردی چون نامگذاری ترمینال ها و نحوه سیم کشی، نوع مدار و درایو با هم متفاوتند و به همین منظور به چند دسته تقسیم می شوند. که عبارت اند از:

  • تابلو فرمان های میکروکنترلی یا میکروپروسسوری
  • تابلو فرمان آسانسور دیجیتالی
  • تابلو فرمان آسانسور رله ای
  • تابلو فرمان آسانسور PLC

هر کدام از این تابلو ها قابلیت های خاصی دارند که با توجه به آنها به کار برده می شوند. 

مشخصات و قیمت روز انواع تابلو فرمان آسانسور را تنها از نمایندگی رایا آسانسور استعلام نمایید.

استاندارد تابلو فرمان آسانسور

استاندارد تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان میکرو پروسسوری ( میکروکنترلی ):

به طور کلی می توان گفت که تمامی تابلو فرمان های رایجی که در آسانسور های امروزی نصب می شوند، تابلو فرمان های میکروپروسسوری هستند. شرکت های مختلفی در جهان این تابلو ها را در انواع گوناگون طراحی و تولید می کنند. این تابلو ها قابلیت برنامه ریزی را داشته و در حقیقت به لحاظ نرم افزاری، دارای انعطاف و تغییر پذیری بالایی است. تابلو های میکروپروسسوری دارای مزایای بسیاری از قبیل: هوشمندی بسیار بالا در پردازش، سرعت عمل بالا، طراحی و تولید آسان، مجهز بودن به انواع پورت تبدیل داده های آنالوگ به دیجیتال، دارای پورت های ارتباطی با قابلیت های بیشتر، مصرف بهینه برق، کاهش هزینه در سرویس و نگهداری آسانسور، تولید سرو صدای کم در حین فعالیت، تعمیرات آسان، دارا بودن حجم زیاد حافظه، ابعاد جمع و جور، قیمت ارزانتر و … می باشند.

این تابلو ها با دریافت کمترین میزان انرژی بیشترین سرعت را از خود نشان می دهند. تابلو های آسانسور میکروپروسسوری با پردازش سریع اطلاعات، قابلیت هدایت و کنترل فرآیندهای صنعتی با سرعت بالا را دارا می باشند. به همین علت در بسیاری از صنایع بکار برده می شوند. در کشور ما در تولید این تابلو ها رعایت استاندارد ملی تابلو فرمان آسانسور 6303 و نیز استاندارد اروپایی EN81 الزامی است. 

استاندارد تابلو فرمان آسانسور

 

تابلو فرمان های رایج در کشور

دو نوع تابلو فرمان آسانسور در کشور رایج است که یکی از آنها تابلو فرمان دوسرعته و دیگری تابلو فرمان تک سرعته (درایودار 3VF) است. فعالیت این دو تابلو فرمان آسانسور با یکدیگر متفاوت است. در این قسمت به  توضیح مختصری در رابطه با تابلو های دو سرعته خواهیم پرداخت. 

تابلو فرمان آسانسور دوسرعته:

به طور معمول در آسانسور هایی که با تابلو فرمان دوسرعته کار می کند از موتور هایی استفاده می شود که دارای دو سیم پیچ می باشند. این موتور ها دارای دو دور تند و کند هستند. عملکرد آنان بدین صورت است که در زمان حرکت با دور تند و شتاب زیاد حرکت نموده و در مدت زمان کوتاهی از سرعت صفر به سرعت نامی خود رسیده و در هنگام نزدیک شدن کابین به سطح طبقه مورد نظر با تغییر دور تند به کند، به یکباره سرعت را کاهش داده و در نهایت به صفر می رساند. این تغییرات ناگهانی سبب جابجایی و شوک در کابین خواهد شد که این برای مسافرین چندان خوشایند نیست.

در این نوع حرکت، موتور به صورت مستقیم راه اندازی شده و

جریان راه اندازی 5 تا 7 برابر جریان نامی از سیم پیچ عبور کرده که این خود

سبب کاهش طول عمر موتور شده و در نهایت موجب افزایش مصرف انرژی می شود.

تابلو فرمان آسانسور باید دارای نشان استاندارد باشد.

توصیه می شود در انتخاب این قطعه مهم به استاندارد تابلو فرمان آسانسور توجه نمایید. 

تابلو فرمان تک سرعته (درایودار 3VF)

در آسانسور هایی که با تابلو فرمان تک سرعته یا درایودار (3VF) کار می کند، از موتور هایی با یک سیم پیچ (یک دور سرعت) استفاده می شود. سیستم درایو امکان تغییر سطح ولتاژ و فرکانس، ایجاد شرایط مطلوب جهت راه اندازی موتور و قابلیت تغییر سرعت و گشتاور را در موتور فراهم می کند. این سیستم سبب راه اندازی موتور به صورت نرم و آرام می شود. در واقع با تنظیم ولتاژ و فرکانس از شتاب موتور در آغاز حرکت جلوگیری نموده و این امکان را به موتور می دهد که به آرامی حرکت خود را آغاز نموده و به تدریج به سرعت نامی خود برسد، و در زمان نزدیک شدن به طبقه مورد نظر کم کم از سرعت کاسته و  به آهستگی کابین را به سر طبقه می رساند.

این نوع تابلو ها از جابجایی و شوک حرکتی در کابین جلوگیری نموده

و حرکت نرم و آرامی را برای آسانسور رقم می زنند. 

توجه به استاندارد تابلو فرمان آسانسور امری واجب و ضروری است.

بهترین تابلو فرمان آسانسور را تنها در نمایندگی رایا آسانسور جستجو نمایید.

برندهای معتبر تابلو فرمان آسانسور ایرانی

در کشور ما تابلو فرمان های مختلفی تولید می شود که خوشبختانه بازار را نسبت به این قطعه مهم بی نیاز نموده است. از برند های معتبر این تابلو ها می توان به: 

  • تابلو فرمان آسانسور پار کنترل
  • تابلو فرمان آسانسور آریان
  • تابلو فرمان آسانسور آرمان فراز پیمان
  • تابلو فرمان آسانسور داتیس
  • تابلو فرمان آسانسور آرا فراز نوین
  • تابلو فرمان آسانسور السا
  • تابلو فرمان آسانسور پایا 

و … اشاره نمود.

شرکت تابلو فرمان آسانسور آریان

یکی از بهترین تولید کنندگان تابلوفرمان های میکروپروسسوری در کشور ، شرکت آریان آسانسور است.این مجموعه فعالیت خود را در این زمینه در سال 71 آغاز نمود. هم اكنون این شركت با ارائه محصولات متنوع و شیوه های مدرن بازاریابی و فروش ، سهم قابل توجهی از بازارداخل را در اختیار دارد. و با بهره گیری از كادر كار آزموده در بخش های مختلف همواره سعی در افزایش سطح كیفی محصولات خود دارد.این مجموعه انواع تابلو فرمان با درایوهای 7.5 ، 11 ، 15 ، 18.5 و 22 کیلووات را با قیمت مناسب به سراسر کشور عرضه می نماید.  استاندارد تابلو فرمان آسانسور آریان براساس استاندارد 6303 و نیز استاندارد اروپایی EN81 است.

 

تابلو فرمان آرمان فراز پیمان

تابلو فرمان آسانسور آرمان فراز یکی از بهترین برندهای تابلو فرمان آسانسور در کشور است.که سال هاست توسط نصابان و سازندگان ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.این تابلو فرمان آسانسور با توان های مختتلف به بازار عرضه می شود.

به طوری که به صورت ۷٫۵ ، ۱۱ و ۱۵ کیلووات در بسیاری از پروژه های نصب و راه اندازی آسانسور مورد استفاده قرار می گیرد.تابلو فرمان های این مجموعه از راندمان بالایی برخوردار هستند.و مجهز به حفاظت های الکتریکی می باشند.برخی از ویژگی های مهم این تابلوفرمان شامل : قابلیت تشخیص دادن خطا و ثبت آن در تابلو به همراه تعداد استارت ، عملکرد اتوماتیک سیستم نجات اضطراری به هنگام قطع شدن برق ، تشخیص هوشمندانه جهت حرکت اضطراری برای کاهش مصرف انرژی و… است.