قطعات الکترونیکی آسانسور
قطعات الکترونیکی آسانسور | قیمت انواع قطعات آسانسور |

در ایران قطعات الکترونیکی آسانسور بسیاری توسط شرکت های آسانسور مختلفی در حال طراحی و تولید هستند. آسانسور ها از قطعات مختلفی تشکیل شده اند که به طور هماهنگ مانند یک خانواده در کنار هم فعالیت می کنند. برای آشنایی با قطعات آسانسور باید در کلاس های آموزشی آسانسور شرکت نمود. با آگاهی از کارکرد هر کدام از قطعات آسانسور می توان در حفظ و نگهداری آسانسور بیشتر تلاش نمود. در نمایندگی رایا آسانسور متخصصان و کارشناسان حین فروش انواع قطعات آسانسور با ارائه مشاوره رایگان فنی، به مشتریان در انتخاب مناسب قطعات کمک می کنند.  

قطعات الکترونیکی آسانسور

آسانسور:

معمولا برای جابجایی و حمل بار و مسافرین در ساختمان ها از آسانسور، پله برقی و پیاده رو های متحرک استفاده می شود. این تجهیزات با توجه به میزان استفاده با قدرت های مختلف طراحی و تولید می شوند. آسانسور ها معمولا به وسیله موتور های الکتریکی فعالیت می کنند. این موتور ها از کابل کششی و یا سیستم های تعادل که مجهز به وزنه تعادل و چاه هستند و یا از پمپ مایع هیدرولیک برای به حرکت درآوردن جک استفاده می کنند. امروزه با استفاده از آسانسور از اتلاف وقت جلوگیری می شود.

شما می توانید از خدمات رایا آسانسور با قیمت مناسب بهره مند شوید. پس با خیالی راحت سرویس و نگهداری آسانسور خود را به متخصصان باتجربه رایا بسپارید.

قطعات الکترونیکی آسانسور

قطعات الکترونیکی آسانسور ، توضیحات

آسانسور از قطعات مکانیکی و الکتریکی بسیاری ساخته شده است. از قطعات الکتریکی آسانسور می توان به تابلو فرمان، جعبه رویزیون، سیستم نجات اضطراری، باطری، تابلو برق سه فاز، شستی (پنل کنترل)، فتوسل ( حسگر یا سنسور نوری)، تراول کابل، الکتروسیگنال و … اشاره نمود. تمامی این قطعات عهده دار مسئولیت بزرگی در آسانسور می باشند و با اخلال در عملکرد هر کدام از این قطعات آسانسور دچار خرابی و گاها متوقف می شود. لازمه استفاده صحیح از آسانسور کسب اطلاعاتی در مورد قطعات و نوع عملکرد آن ها است. با شرکت در کلاس های آموزشی آسانسور می توان به آشنایی کامل از قطعات آسانسور رسید.

برای کسب اطلاعات از قطعات آسانسور می توانید از متخصصین و کارشناسان در نمایندگی رایا آساسور کمک بگیرید. رایا با ارائه تکنیک های فنی در آموزش قطعات آسانسور، نصب، تعمیر و نگهداری آن ها به شما علاقه مندان این امکان را می دهد تا در ترویج فرهنگ استفاده صحیح از آسانسور سهیم باشید.

قطعات الکترونیکی آسانسور

تابلو فرمان آسانسور- قطعات الکترونیکی آسانسور

یکی از مهمترین بخش های الکتریکی آسانسور که در نصب و راه اندازی انواع آسانسور از ملزومات اصلی است بدون شک تابلو فرمان آسانسور است. در حال حاضر در کشور ما شرکت های مختلفی در حال طراحی و تولید انواع مختلف تابلو فرمان آسانسور هستند. تابلو فرمان ها معمولا در دو نوع تک سرعته (3VF) و دو سرعته (AC2) تولید می شوند. باید توجه کرد که هر کدام از این تابلو ها باید موتور گیربکس یا گیرلس آسانسور مخصوص به خود را داشته باشند. یعنی اینکه برای تابو فرمان های دو سرعته موتور آسانسور باید دو سرعت دور تند و دور کند داشته باشد. ولی برای تابلو فرمان های تک سرعته طبعا موتور آسانسور باید دارای یک دور سرعت باشد.

جعبه رویزیون آسانسور ( ساده و کارکدک )

یکی از قطعات الکترونیکی مهم آسانسور که اتصالات الکتریکی روی کابین آسانسور به تابلو فرمان بر عهده آن است جعبه رویزیون می باشد. جعبه رویزیون ها در دو مدل ساده و کارکدک ساخته می شوند که در ادامه با قابلیت های آنها آشنا خواهیم شد. از امکانات جعبه رویزیون ساده می توان به:

  • کلید قطع اضطراری جهت ممانعت از حرکت ناخواسته آسانسور،
  • کلید انتخاب وضعیت نرمال و رویزیون برای آسانسور،
  • کلیدهای فشاری برای حرکت آسانسور در وضعیت رویزیون به سمت بالا و پایین، 
  • کلید RUN جهت افزایش ایمنی، 
  • آژیر پیزو Pizeo،
  • استفاده از ترمینال های استاندارد با تفکیک رنگ برای جداسازی سطوح مختلف ولتاژ،
  • استفاده از مارکینگ استاندارد برای نامگذاری ترمینالها و ارتباطات مربوط به مشتری،
  • فضای حفاظتی برای پوش باتن و کلید گردان

اشاره نمود. باید دانست که در این نوع جعبه، دو تراول کابل از سمت تابلو فرمان به طرف کابین می رود.

امکانات جعبه رویزیون کارکدک عبارت اند از :

  • برد الکترونیکی کارکدک جهت کاهش سیم های ارتباطی تراول کابل،
  • باطری جهت تامین برق آژیر و لامپ اضطراری داخل کابین ( در مواقع قطع برق )،
  • کلید قطع اضطراری جهت ممانعت از حرکت ناخواستۀ آسانسور،
  • کلید انتخاب وضعیت نرمال و رویزیون برای آسانسور،
  • کلیدهای فشاری برای حرکت آسانسور در وضعیت رویزیون ورودی و خروجی ها
  • کلید RUN جهت افزایش ایمنی، به آژیر پیزو Pizeo،
  • استفاده از مارکینگ استاندارد برای نامگذاری ترمینالها و ارتباطات مربوط به مشتری،
  • جعبه مقاوم با رنگ الکترواستاتیک،
  • استفاده از ترمینالهای استاندارد با تفکیک رنگ ، برای جدا سازی سطوح مختلف ولتاژ.

 آشنایی با قطعات آسانسور

نمایندگی معتبر قطعات الکترونیکی آسانسور

مجموعه رایا آسانسور با بیش از دو دهه فعالیت خود را به صورت کاملا حرفه ای و پیشرفته در حوزه فروش، نصب، تعمیر و سرویس و نگهداری انواع آسانسور و قطعات آن آغاز نموده است. رایا آسانسور بدون واسطه واردات برخی از انواع قطعات آسانسور را انجام می دهد. البته در ایران نیز قطعات مختلفی مرتبط با آسانسور تولید می شود که مجموعه رایا آسانسور نمایندگی فروش، نصب و راه اندازی برخی از آنان را نیز در اختیار دارد. رایا آسانسور کلیه قطعات را با سطح کیفی بالا به صورت مستقیم با توجه به نیاز بازار کشور و البته متناسب با درخواست مشتریان به سراسر کشور ارائه می دهد.

سیستم نجات اضطراری آسانسور

در زمان قطعی برق یا قظعی سه فاز یا حتی افزایش یا کاهش ولتاژ تنها یکی از فازها در هنگام حرکت آسانسور، سیستم نجات اضطراری اتوماتیک وار فعال شده و کنترل موتور آسانسور را به دست می گیرد. این سیستم با توجه به محاسبات دقیق و سریع جریان، راحت ترین نوع چرخش موتور را انتخاب کرده و کابین آسانسور را به نزدیکترین طبقه رسانده، در را باز می کند، سرنشینان را آزاد کرده و غیر فعال می شود. سیستم نجات اضطراری آسانسور در زمان کوتاهی آسان ترین نوع و جهت چرخش موتور (بالا و پایین) را مشخص می نماید. بعد از آن به موتور دستور چرخش در جهت تعیین شده را القا می کند. طبیعتا اگر آسانسور خالی باشد وزنه سنگین تر خواهد بود. در این صورت هدایت حرکت کابین به سمت بالا برای موتور راحت تر است.

زیرا گردش موتور در آن جهت به شدت جریان کمتری نیاز دارد.

بی شک آشنایی با قطعات مختلف آسانسور و آگاهی از هزینه خدمات آسانسور ما را در حفظ و نگهداری آسانسور خود بیشتر ترغیب می کند. رایا آسانسور با فروش قطعات آسانسور باکیفیت داخلی و خارجی دسترسی مردم به قطعات باکیفیت را آسانتر نموده است.

باطری آسانسور

باطری آسانسور نیز یکی از قطعات الکترونیکی آسانسور می باشد. در اکثر تابلو فرمان ها از باطری 12 ولت 7.5 آمپر که دارای قیمت کمتری نسبت به باطری 12 ولت 9.2 آمپر دارد استفاده می گردد. در سیستم نجات اضطراری آسانسور از باطری هایی با ظرفیت های مختلفی با توجه به ظرفیت و مدل آسانسور و نیز ابعاد جعبه فرمان آسانسور استفاده می شود. در این سیستم معمولا باطری های سیلد اسید بکار برده می شوند. در بیشتر آسانسور های خانگی و اداری از باطری های 12 ولت و 7/5 آمپر برای تأمین جریان در سیستم نجات اضطراری آسانسور استفاده می کنند.

تابلو برق سه فاز 

این تابلو همان وسیله ای است که به عنوان یک تابلوی توزیع کننده برای انتقال برق سه فاز و تک فاز به تابلو فرمان آسانسور و دیگر تجهیزات استفاده می شود. تجهیزاتی که در این تابلو وجود دارد عبارت اند از: 

  •  فیوز سه فاز
  •  لامپ سیگنال
  •  پریز تک فاز
  •  فیوز تک فاز
  •  پایه ارت
  •  کانال و سیم

شستی و فتوسل آسانسور

شستی آسانسور ( کلید دیجیتالی ) یکی از قطعات الکترونیکی آسانسور است که از آن جهت احضار کابین در طبقه مورد نظر و فرمان دادن به آسانسور و انتخاب طبقه دلخواه از درون کابین استفاده می شود. فتوسل یک حسگر یا سنسور نوری است که در آسانسور دو نوع از آن بکار می رود. فتوسل چشمی: به لبه های کناری درب آسانسور نصب می شود تا مانع از بسته شدن درب شده و ورود و خروج افراد به راحتی حاصل شود. فتوسل پرده ای: به دو طرف درب کابین آسانسور دقیقا روبروی هم نصب می شود، زمانی که افراد در حال ورود و خروج از کابین از جلوی سنسور رد شوند، این سیستم فعال شده و مانع بسته شدن درب می شود. 

آشنایی با قطعات آسانسور لازمه درست استفاده کردن از آن است. 

تراول کابل آسانسور

تراول کابل از چند رشته سیم برق که در یک راستا توسط یک پوسته به شکل تخت کنار هم قرار گرفته اند، تشکیل شده است. این کابل برقرار کننده ی رابطه ی بین تابلو فرمان آسانسور و کابین آسانسور می باشد. مطمئنا تراول کابل باید از یک جنس انعطاف پذیر و با مرغوبیت بالا و بسیار مستحکم ساخته شود زیرا دائم در حال حرکت است. تراول کابل توسط رشته های سیم برق خود ترمینال های تابلو فرمان را به جعبه رویزیون کابین وصل می کند. این کابل از یک سمت به تابلو فرمان و از سمت دیگر به زیر کابین اتصال دارد و مدام به همراه آسانسور بالا و پایین می رود. در واقع تراول کابل ارتباط بین کابین و مدار کنترل را برقرار می کند. 

رایا آسانسور هزینه سرویس آسانسور را بسیار مناسب تر از سایر نمایندگی ها در نظر گرفته است.