قطعات تابلو فرمان آسانسور | قیمت قطعات جانبی آسانسور|

اصلی ترین بخش الکتریکی  آسانسور تابلو فرمان آسانسور است. این تابلو در طرح های گوناگون تولید می شود. در نصب این بخش از آسانسور باید دقت کامل داشت زیرا تابلو فرمان وظیفه مهمی را در آسانسور ایفا می کند. قطعات مختلفی در تابلو فرمان وجود دارد که هر کدام از آن ها وظیفه مهمی را به دوش می کشند. با نصب دقیق قطعات تابلو فرمان آسانسور می توان به خوبی از آن بهره مند شد. برای این کار باید از نصابان متخصص در زمینه آسانسور کمک گرفت. برای نصب کامل و بی نقص آسانسور فقط به نمایندگی رایا آسانسور مراجعه نمایید تا از خدمات بی نظیر این مجموعه بهره مند شوید.

قطعات تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان آسانسور:

تابلو فرمان را می توان مهمترین و اساسی ترین بخش الکتریکی و کنترلی آسانسور دانست. در کشور ما تابلو فرمان های مختلفی با معرفی برند های گوناگون تولید می شوند. این تابلو ها در مدل های تک سرعته 3VF و دوسرعته AC2 ساخته می شوند. هرکدام از این تابلو ها باید دارای موتور گیربکس یا موتور گیرلس مخصوص خود باشد. بدین صورت که برای تابلو های دوسرعته، موتور آسانسور نیز باید دارای دو سرعت دور تند و دور کند باشد. ولی برای تابلو های تک سرعته طبعا موتور آسانسور باید دارای یک دور سرعت باشد. این قطعه از آسانسور مسئولیت های سنگینی را به دوش می کشد. که از جمله آن ها می توان به کنترل حرکت کابین آسانسور و نیز اعلام وضعیت های مختلف آشاره نمود.

قطعات تابلو فرمان آسانسور ،توضیحات

همانطور که پیشتر گفته شد، تابلو فرمان آسانسور مهمترین بخش آسانسور است که شامل مدار های فرمان و ریزپردازنده و قطعات الکترونیکی می باشد که وظیفه کنترل حرکت کابین و نیز اعلام وضعیت های مختلف را برعهده دارد. تابلو فرمان آسانسور معمولا در موتور خانه نصب می گردد. باید دانست که سیستم الکتریکی آسانسور فقط از تابلو فرمان تشکیل نشده، بلکه قطعات الکتریال آسانسور کاملا متصل به تابلو فرمان می باشد. تابلو فرمان ها هم به تابلو برق سه فاز، هم به جعبه رویزیون، هم به دور انداز ها و هم کلید ها و … متصل است و وظیفه کنترل همه ی این ها با تابلو فرمان آسانسور است. با توجه به امکاناتی که تابلو فرمان دارد دارای ترمینال های مختلفی است. که باید از روی نقشه راهنمای آن نصب تابلو فرمان را انجام داد.

مجموعه رایا آسانسور تمامی قطعات تابلو فرمان آسانسور را با بهترین قیمت در اختیار متقاضیان قرار می دهد. 

قطعات تابلو فرمان آسانسور

انواع قطعات تابلو فرمان آسانسور

از قطعات اصلی که در تابلو فرمان بکار می روند می توان به برد های الکتریکی اشاره نمود که عبارت اند از:

  • برد اصلی IMC
  • برد I/O ( تنظیم شده جهت طبقات و نمایش طبقه )
  • برد کابین CAB
  • برد تغذیه و شارژ باطری IPS
  • برد کنترل بار و فاز LPC

البته ترمینال ها

منبع تغذیه

فیوز ها

و جعبه رویزیون که معولا بر روی کابین نصب می شود،

از دیگر اجزاء تابلو فرمان می باشد.

قطعات تابلو فرمان آسانسور

مقایسه سیتم Open Loop و سیستم Close Loop

معمولا در آسانسور هایی با سرعت یک متر بر ثانیه و با موتور هایی با قدرت 9 کیلووات از تابلو فرمان هایی استفاده می شود که دارای سیستم Open Loop می باشند. ویژگی بارز این سیستم این است که هیچ گونه اطلاعاتی همانند سرعت موتور به درایو برگردانده نمی شود. در حقیقت سرعت موتور را خود درایو به واسطه ی اطلاعاتی همچون مشخصات جریان و ولتاژ و اختلاف فازهای بین آن ها انجام می شود. در این جا چون درایو کنترل دقیقی روی حرکت موتور ندارد، حرکت کابین معمولا با لرزش همراه است.

در سیستم Close Loop کلیه اطلاعات موتور توسط انکودر به درایو متصل می شود. درایو هم تمامی پالس های الکتریکی که از انکودر دریافت می کند را پردازش نموده و در این صورت کنترل دقیق تری بر روی حرکت موتور دارد که این سبب حرکت بسیار نرم کابین می شود. 

قطعات تابلو فرمان آسانسور

قطعات تابلو فرمان آسانسور ،برد اصلی

برد اصلی تابلو ها معمولا با ابعاد 12*17 انتی متر دارای 28 ورودی یهنی 4 ورودی سریع برای خواندن و 24 ورودی معمولی می باشد. این برد دارای 10 خروجی 24 ولت ، 7 ورودی 110 ولت جهت مونیتور کردن سری ایمنی است. یکی از ورودی های 110 وظیفه چک کردن وجود ولتاژ را به عهده دارد و مابقی فیدبک می باشد.

برد I/O

این برد یکی از قطعات اصلی تابلو فرمان آسانسور است که به صورت سریال CAN توسط دو رشته سیم به برد اصلی متصل است. بسته به شرایط موجود می توان این برد را در هر نقطه از سیستم آسانسور همانند موتور خانه، تابلو فرمان، چاه و یا حتی بر روی کابین و جعبه رویزیون نصب نمود. با تغییر دیپ سوئیچ برد می توان از آن در کاربرد های متفاوتی همچون نمراتور شاسی های طبقات، کابین و … استفاده نمود.

برد کابین آسانسور

دو دسته سیگنال از جعبه رویزیون به برد اصلی ارسال می شود که دسته ی اول سیگنال هایی هستند که از طریق باس سریال ارسال می شوند و دسته ی دوم سیگنال هایی هستند که به صورت پارالل یعنی مستقیم با تابلو در ارتباط اند. این سیگنال ها معمولا با ایمنی آسانسور مرتبط اند. به طور کلی تمامی سیگنال ها را می توان از طریق سریال ارسال کرد، اما به جهت ایمنی بیشتر برخی از آن ها را به صورت مستقیم به تابلوی اصلی متصل می شوند. برخی دیگر نیز از طریق سریال دریافت و ارسال می شوند. برای برخی خروجی ها نیز از رله های برد کابین در جعبه رویزیون استفاده می شود.

در برد کابین که یکی دیگر از قطعات مهم تابلو فرمان آسانسور می باشد، از یک حافظه با حجم حداکثر تا 4 گیگابایت استفاده می شود. این حافظه قابلیت پخش فرمت صوتی MP3 را دارد. برای تنظیم صدای دلخواه می توان از بلندگوی 4 اهمی که معمولا با تابلو فرمان عرضه می شود استفاده کرد.

برد تغذیه و شارژ باطری

این برد شامل مدار های حفاظتی ، یکسو ساز ها، مدار تنظیم سنسور حرارتی موتور و شارژ باطری می باشد که به صورت مستقیم به ترانس متصل می شود و تغذیه های 12 و 24 ولت سیستم را تأمین می کند. تغذیه 24 ولت برای استفاده داخل و خارج تابلو از هم جدا شده است. رله فن موتور نیز که عمل قطع و وصل فاز تایمردار را انجام می دهد، در این برد نصب شده است. در این برد در قسمت مدار شارژ باطری فیوز F3 قرار گرفته است که در صورت اتصال اشتباه ترمینال ها وارد عمل شده و باطری را از مدار خارج می کند. تابلو برای شارژ کامل باطری باید حداقل 24 ساعت روشن باشد.

برد کنترل بار و فاز LPC

این برد نیز یکی از قطعات تابلو فرمان آسانسور است که فقط در تابلو های دوسرعته نصب می شود و وظیفه آن حفاظت از موتور که شامل عدم تقارن و جابجایی فاز، کمبود ولتاژ و اضافه جریان است را بر عهده دارد. در تابلو های 3VF این عمل در خود درایو انجام شده و به استفاده از این برد نیازی نیشت. رله های تحریک کنتاکتور ها در این برد قرار دارند. در این برد اندازه گیری جریان سیستم به واسطه ی سه ترانس کوچک که روی برد CT در بالای کلید I/O قرار دارند، انجام می شود. این ارتباط توسط یک کابل فلت 10 رشته ای صورت می گیرد.

وظیفه جعبه رویزیون

این قطعه یکی از مهمترین قطعات تابلو فرمان آسانسور است که بر روی کابین آسانسور نصب شده و معمولا مجهز به کلید های راننده، کلیدهای کنترل درب، کلیدهایی برای استپ اضطراری و شاسی های احضار می باشد. مسئولیت ارتباط اتصالات الکتریکی روی کابین به تابلو کنترل به عهده جعبه رویزیون می باشد.

نقش سیستم نجات اضطراری در آسانسور

وجود این سیستم در تمامی آسانسور ها لازم است. این سیستم نقش بسیار مهمی در آسانسور ایفا می کند. در واقع در زمان تنها قطعی یکی از فاز ها سیستم نجات اضطراری به صورت اتوماتیک وار جهت و سرعت حرکت بهینه را تشخیص داده و کابین را به نزدیکترین طبقه هدایت می کند.

نمایندگی رسمی انواع تابلو فرمان آسانسور

مجموعه رایا آسانسور با بهره گیری از نیرو های متخصص و حرفه ای در بخش های مختلف، فروش، نصب و راه اندازی، تعمیر و نگهداری آسانسور و قطعات آن، توانسته جایگاه بالایی از بازار کشور را به خود اختصاص دهد. این مجموعه همواره در تلاش است تا با واردات قطعات

خارجی به صورت مستقیم و توزیع آنها به همراه قطعات داخلی

به سراسر کشور با توجه به نیاز های مردم و بازار

دسترسی مردم به قطعات باکیفیت را آسانتر نماید.

رایا با عرضه بهترین تابلو فرمان های آسانسور

یکی از نمایندگی های معتبر شناخته شده است.

رایا توسط متخصصین خود از صفر تا صد خدمات آسانسور را

با رعایت نکات ایمنی بسیار ماهرانه انجام می دهد.

متداول ترین تابلو فرمان های کشور

  • تابلو فرمان آریان
  • تابلو فرمان آرمان فراز
  • تابلو فرمان پار آلفا
  • تابلو فرمان داتیس
  • تابلو فرمان السا
  • تابلو فرمان پایا