نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی

در بسیاری از ساختمان های قدیمی به بسیاری از مسائل مرتبط با راحتی ساکنین مانند قرار دادن فضای کافی برای آسانسور ، پله های راحت و… توجه کافی نشده است. از این رو در برخی از این آپارتمان ها با پله‌های زیاد و شیب دار برای دسترسی به طبقات بالا مواجه می شویم. که تردد را برای ساکنین سخت و دشوار می کند. نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی می‌تواند یک راه‌حل کارآمد برای حل این مشکل باشد. این تدبیر به ساکنان این آپارتمان‌ها اجازه می‌دهد که بدون نیاز به پله‌های زیاد، به طبقات بالا دسترسی پیدا کنند و در اثر کمبود انرژی پس از یک روز کاری خسته، با مشکلی مواجه نشوند. 

نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی

شرکت‌ها می‌توانند آسانسورها را به صورت نصب‌های خارجی از حیاط آپارتمان نصب کنند. این روش نصب، به اهالی آپارتمان‌ها اجازه می‌دهد که به راحتی از این وسیله برای دسترسی به طبقات بالا استفاده کنند. این راه حلی مناسب برای نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی است.

بسیاری از افراد سالخورده یا دارای معلولیت جسمی در آپارتمان‌های قدیمی زندگی می‌کنند. بالارفتن از پله‌ها برای این افراد معمولاً سخت و دشوار است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی امکان نصب آسانسور از حیاط و در داخل آپارتمان‌های قدیمی فراهم شده است. امکان نصب آسانسور از حیاط یا داخل آپارتمان‌ها به این افراد اجازه می‌دهد تا با راحتی بیشتری به طبقات بالا دسترسی پیدا کنند.

گفتنی است: پیشرفت تکنولوژی راه حلی مدرن و امروزی برای دسترسی آسانتر به طبقات بالا است. که این مهم از طریق نصب آسانسور در آپارتمان های قدیمی امکان پذیر است.

پیشنهاد میشود: برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به لینک نصب آسانسور در ساختمان های فاقد آسانسور مراجعه نمایید.

نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی

بازدید و ارزیابی ساختمان قدیمی جهت نصب آسانسور

برای نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی شامل مسکونی، تجاری، اداری یا حتی انبار، باید کارشناس شرکت نصب آسانسور از ساختمان بازدید کند. این کارشناس مواردی مانند مقاومت ساختمان، امکان تقویت آن و وجود محلی مناسب برای نصب آسانسور را بررسی می کند. و نسبت به آن تصمیم گیری می کند. که آیا می توان در این محل آسانسور نصب نمود. به طور معمول در ابتدا با توجه به هزینه کمتر آسانسورهای گیربکس دار ، تلاش کارشناس بر این است. که امکان نصب آسانسور کششی گیربکس دار را فراهم کند. به طور معمول در این نوع از ساختمان ها از آسانسور هیدرولیک استفاده می شود.

برای شروع فرآیند نصب، کارشناس شرکت نصب آسانسور باید ساختمان را مورد بازدید و ارزیابی قرار دهد. این بازدید شامل مواردی مانند مقاومت ساختمان به منظور اطمینان از تحمل وزن آسانسور، امکانات تقویت ساختمان در صورت نیاز و مکان‌یابی مناسب برای نصب آسانسور می‌شود.

حداقل فضای لازم جهت نصب آسانسور

طبق قانون شهرداری برای نصب آسانسور، حداقل فضایی لازم باید ۱۰۰x۱۶۰ یا ۱۴۵x۱۴۵ باشد. توجه کنید که در فضاهای کمتر مانند ۱۲۰x۱۲۰ امکان نصب آسانسور وجود ندارد. این قسمت به نکات فنی مرتبط با فضاهای لازم برای نصب آسانسور اشاره دارد. بر اساس مقررات شهرداری، حداقل اندازه‌ی فضای لازم برای نصب آسانسور در آپارتمان‌ها تعیین شده است. این اندازه‌گیری مهم است تا از کیفیت و ایمنی نصب آسانسور اطمینان حاصل شود.

گفتنی است: در مواردی استثنا و در برخی از مکان ها می توان برای نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی از فضای کمتری نیز استفاده نمود.

حداقل متراژ کابین براساس تعداد افراد

  • ۳ نفر ۰٫۶ متر مربع
  • ۴ نفر ۰٫۸ متر مربع
  • ۵ نفر ۱ متر مربع

 انتخاب اندازه‌ی مناسب برای کابین آسانسور اهمیت دارد تا ساکنان و کاربران با راحتی از آن استفاده کنند. در زمان ساخت آپارتمان‌های قدیمی به طور معمول ، محلی برای نصب آسانسور در نظر گرفته نمی شود. همین موضوع چالش اصلی برای یافتن مناسب‌ترین محل برای نصب آسانسور در ساختمان‌ها قدیمی است.

زمانی که آپارتمان‌های قدیمی ساخته می شوند. معمولاً به نیازمندی‌های نصب آسانسور توجه نمی شود. بنابراین محل مناسبی برای نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی وجود ندارد.

محل مناسب جهت نصب آسانسور

محل مناسب جهت نصب آسانسور

اگر در بین راه‌پله‌ها فضایی برای نصب آسانسور وجود داشته باشد، در آن در این فضا و در نزدیکی در ورودی واحدها قرار می‌گیرد. و میزان تخریب هم به حداقل می‌رسد. اگر این فضا در راه‌پله‌ها وجود نداشته باشد. می‌توان برای نصب آسانسور از حیاط و نصب آسانسور در نورگیر اقدام و یا با تخریب بخشی از ساختمان فضای مناسبی را ایجاد کرد. 

گفتنی است : قبل از نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی بایستی به فرایند و مراحل نصب آسانسور در این ساختمان ها توجه نمود. و نسبت به آن اقدام به این کار نمود.

قوانین نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی

قوانین نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی مشمول ماده ۲۳ و ۴ قانون استفاده از آسانسور است. این ماده‌ها دستورالعمل‌ها و تعهدات قانونی را برای نصب آسانسور در این نوع ساختمان‌ها تعیین می‌کنند.

براساس ماده ۲۳، ساکنان طبقه همکف باید هزینه نصب آسانسور در ساختمان قدیمی را پرداخت کنند. و هرگونه اعتراضی قابل‌قبول نخواهد بود. طبق این ماده، ساکنان طبقه همکف ملزم به پرداخت هزینه‌های مرتبط با نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی می‌باشند. همچنین،  هر گونه اعتراضی از طرف ساکنان همکف قابل قبول نخواهد بود.

طبق ماده ۴، اگر مجموع مساحت طبقه‌های ۲، ۳ و ۴ بیشتر از طبقه ۱ و همکف باشد. دیگر مالکان می‌توانند سهم نصب آسانسور به‌همراه خسارت احتمالی را از مالکانی که معترض هستند، دریافت کنند. این ماده به این معناست که در صورتی که مجموع مساحت طبقات ۲، ۳ و ۴ بیشتر از مجموع مساحت طبقات ۱ و همکف باشد، مالکان آپارتمان‌های قدیمی مجاز به دریافت سهم نصب آسانسور از مالکانی که اعتراض دارند، می‌باشند. این مالکان همچنین می‌توانند خسارت احتمالی نصب آسانسور را از مخالفان درخواست کنند.

گفتنی است: ماده 23 به تنهایی قابل استناد نیست. و رضایت کلیه ساکنین را به همراه نخواهد داست. از این رو بهتر است: رضایت کلیه ساکنین را قبل از هرگونه کاری به دست آورد.

رضایت ساکنین در نصب آسانسور

اولین مرحله برای نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی ، جلب رضایت همه ساکنان است. این بخش به اهمیت مرحله اول در فرآیند نصب آسانسور اشاره دارد. که جلب رضایت تمامی ساکنان از نصب آسانسور می‌باشد. این مرحله بسیار حیاتی است تا در آینده به تعارض‌ها و اختلافات جلوگیری شود.

ساکنان طبقه اول چون زیاد از آسانسور استفاده نمی‌کنند، ممکن است با این طرح موافقت نکنند. به علت کم‌ترین استفاده از آسانسور در طبقه اول، ممکن است برخی از ساکنان این طبقه علاقه‌ای به نصب آسانسور نداشته باشند.

اما باید بدانید که طبق ماده ۲۳ قانون تملک‌ آپارتمان‌ها، مالکان تمامی طبقات باید هزینه نصب آسانسور را پرداخت کنند. این قانون تعیین می‌کند که همه مالکان ملزم به پرداخت هزینه نصب آسانسور بدون توجه به میزان استفاده شخصی از آسانسور هستند .

پیشنهاد میشود: به لینک همه چیز در مورد نصب آسانسور نیز مراجعه نمایید.

کارشناس فنی جهت بازدید

بعد از کسب رضایت تمامی مالکان، باید برای گرفتن مجوزهای لازم اقدام کنید. 

در این مرحله یک کارشناس فنی آپارتمان شما را بررسی می‌نماید. و میزان مقامت ساختمان را ارزیابی می‌کند. این کارشناس فنی با مراجعه به آپارتمان، عوامل فنی و ساختاری آن را بررسی می‌کند. و میزان مقاومت ساختمان را ارزیابی می‌نماید.

بر اساس نظر کارشناسی این فرد، بهترین مکان برای نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی مشخص خواهد شد. این بخش به نتیجه‌گیری از تحلیل کارشناسی فنی اشاره دارد. بر اساس ارزیابی کارشناس، بهترین مکان برای نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی تعیین می‌شود، که با توجه به عوامل فنی و ساختمانی انتخاب می‌شود.

اخذ مجوز های لازم جهت نصب آسانسور

طبق قوانین نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی و قانون شهرداری برای نصب آسانسور، باید نقشه به تایید سازمان نظام مهندسی کشور برسد و مجوزهای لازم دریافت شود.  بر اساس قوانین، نقشه‌های مرتبط با نصب آسانسور باید توسط سازمان نظام مهندسی کشور تایید گردد. و مجوزهای مورد نیاز باید دریافت شوند.

اگر آسانسور در محیط داخلی آپارتمان باشد. نیازی به مجوز شهرداری نیست. اما اگر برای نصب آسانسور از حیاط اقدام می‌کنید. و یا قصد ورود به حریم خیابان را دارید، باید طبق قانون شهرداری برای نصب آسانسور به شهرداری منطقه خود مراجعه و مجوز دریافت کنید. 

برآورد هزینه نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی

پس از دریافت مجوز، هزینه نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی ارزیابی می‌شود. و در نهایت طبق روال  بین مالکان تقسیم می‌شود. در این مرحله، هزینه کل نصب آسانسور در ساختمان قدیمی محاسبه و ارزیابی می‌شود.

گفتنی است: کلیه ساکنین ساختمان بایستی به طور کامل راضی به نصب آسانسور باشند. و بهتر است. هزینه ها به صورت مساوی بین ساکنین تقسیم شود. 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری