قطعات الکتریکال آسانسور
قطعات الکتریکال آسانسور | فروش تابلو فرمان آسانسور

قطعات الکتریکال آسانسور جزء مهم ترین قطعات آسانسور محسوب می گردند.این قطعات در مرحله راه اندازی آسانسور نصب می گردند.بسیاری از سازندگان ساختمان با داشتن اطلاعاتی در خصوص قطعات الکترونیکی آسانسور ، بهتر می توانند در خصوص خرید آسانسور تصمیم گیری نمایند.مجموعه فنی مهندسی رایا آسانسور با مشاوره فنی رایگان شما در این خصوص راهنمایی می کنند.

قطعات الکتریکال آسانسور

آسانسور از قطعات مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه مشخصی دارند .و در مرحله خاصی ، مورد نصب وراه اندازی قرار می گیرند.قطعات الکتریکال آسانسور در مرحله پایانی نصب قرار می گیرند.در آسانسور ابتدا مرحله آهن کشی انجم می گیرد.در مرحله بعدی نصب درب و ریل آسانسور انجام می پذیرد.در مرحله سوم قطعات مکانیکال آسانسور نصب و راه اندازی می گردند.و در مرحله پایانی قطعات راه اندازی یا الکتریکال آسانسور مورد نصب و راه اندازی قرار می گیرند.باید دانست یکی از مهم ترین قطعات الکتریکال آسانسور تابلو فرمان آسانسور است.

قطعات الکتریکال و راه اندازی آسانسور

تراول کابل آسانسور ارتباط دهنده بین تابلو فرمان آسانسور و کابین
بافر پلی اورتان آسانسور  ضربه گیر و به صورت یک جفت
شالتر دور انداز پروانه ای جلوگیری از عبور کابین از حد بالا و پائین ، به صورت یک دست
درب کابین آسانسور  به صورت نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک
شاسی اسانسور  پنل احضار برای طبقات و کابین آسانسور
تابلو سه فاز یکی از قطعات الکتریکال آسانسور  عاملی برای انتقال برق سه فاز به دیگر تجهیزات آسانسور
میکروسوییچ اورلود  به صورت معمولی و دیجیتال
علائم استاندارد  علایم مورد استفاده در آسانسور-در هر آسانسور یک مورد کافی است
بست تراول کابل  بست مورد استفاده در تراول کابل آسانسور
سنسور آسانسور  به صورت آهنربایی ، پلاستیکی ، فلزی

سیم آسانسور یکی از قطعات الکتریکال آسانسور  شامل سیم نمره ۴ ، نمره ۷۵  و سیم ۶ زوج
روغندان آسانسور  قطعه ای کوچک بر روی کابین آسانسور- معمولا یک جفت
چراغ تونلی  به صورت ساده و ال ای دی – نسبت به ارتفاع محاسبه می گردد
کلید قارچی  به تعداد سه عدد برای آسانسور مورد نیاز است
پریز روکار ،بست کمربندی  در آسانسور به تعداد یک عدد کافی است
لوله خرطومی  به صورت کلاف
نوار چسب  نسبت به پکیج آسانسور
داکت  داکت ۳ و داکت ۹
دیکتاتور ، فنردرب ، قفل درب  در صورتی که درب لولایی مورد استفاده قرار گیرد.
تابلو فرمان آسانسور و  سیستم نجات اضطراری آسانسور  به صورت ۳VF  و AC2

قطعات الکتریکال آسانسور

مهم ترین قطعات الکتریکال 

تابلو فرمان آسانسور

در قطعات الکتریکال آسانسور مهم ترین قطعه تابلو فرمان است.که کنترل آسانسور را در دست دارد.تابلو فرمان شامل ریز پردازنده و قطعات الکترونیکی مختلفی است.تابلو فرمان طوری طراحی شده که کنترل حرکت کابین و نیز اعلام وضعیت های مختلف را انجام می دهد.در ایران چند شرکت معتبر و مطرح در زمینه تولید و فروش تابلو فرمان وجود دارد که برخی از آن ها شامل تابلو فرمان اسانسور پار ، تابلو فرمان آسانسور آریان ، آرمان فراز ، السا و داتیس را می توان نام برد.

تابلو فرمان شامل دو نوع است دو سرعته ( AC2 ) و تک سرعته (3VF ) در ایران چند سالی است که بایستی از تابلو فرمان تک سرعته استفاده کرد و به آسانسوری که در آن از تابلو فرمان دو سرعته استفاده شده باشد استاندارد تعلق نمی گیرد.در آسانسور اهمیت تابلو فرمان بسیار زیاد است.به طوری که کنترل جهت حرکت و سرعت موتور آسانسور ، پردازش درخواستها از کابین و طبقات آسانسور و کنترل تجهیزات الکتریکی مانند : ترمز ها ، سوئیچ ها ، درب کابین و سایر موارد توسط تابلو فرمان آسانسور انجام می گیرد.

باید دانست نظارت دقیق بر حرکت کابین آسانسور و حفظ ایمنی های لازم توسط تابلو فرمان آسانسور انجام می گیرد.همچنین به عنوان مرکز پردازش درخواست های الکتریکی شناخته می شود.تشخیص وضعیت ها و موقعیت کابین در هر لحظه از دیگر وظایف تابلو فرمان آسانسور است.

قطعات الکتریکال آسانسور

سیستم نجات اضطراری آسانسور 

یکی دیگر از قطعات الکتریکال آسانسور سیستم نجات اضطراری است.که چند سالی است در کشور نصب آن اجباری شده است.آسانسور زمانی کهدر حال حرکت بوده و سه فاز ورودی آسانسور و یا یکی از فازها به هر دلیلی قطع گردد و یا ولتاژ فازها افزایش یا کاهش یابد سیستم نجات اضطراری آسانسور عمل نموده  و با محاسبات جریان ، آسان ترین و کم مصرف ترین جهت چرخش موتور را انتخاب می کند.در نتیجه کابین ر به سر طبقه رسانده و درب کابین باز می گردد.

در سیستم نجات اضطراری آسانسور معمولا از چهار یا پنج باطری سیلد اسید استفاده می گردد.باید به این نکته توجه نمود در صورتی که این باطری‌ها برای مدت طولانی بدون استفاده در انبار و بانک اطلاعات ساختمان بمانند رفته رفته دشارژ شده و از عمر مفید آنها کاسته می‌گردد.

تراول کابل آسانسور

تراول کابل آسانسور ارتباط بین تابلو فرمان آسانسور و کابین را توسط چندین رشته سیم برقرار می کند.تراول کابل آسانسور یکی از قطعات الکتریکال مهم تلقی می گردد.و از این رو باید از جنسی مرغوب و مستحکم و با انعطاف پذیری بالا ساخته شود.تراول کابل طوری طراحی شده که ترمینال های تابلوی فرمان را با استفاده از چندین سیم به جعبه رویزیون روی کابین ارتباط می دهد .

مهم ترین برندهای تابلو فرمان شامل تراول کابل دت وایلر سوییس ، تراول کابل دت وایلر چک ، تراول کابل آی سی سی ایتالیا و سیر موارد است.

 

شاسی آسانسور

شاسی آسانسور به استفاده کننده این امکان را می دهد که با توجه به انتخاب موقعیت طبقه ، فرمان مورد نظر برای حرکت کابین صادر گردد.در آسانسور از یک شاسی و به ازای هر طبقه از یک شاسی استفاده می گردد.باید به این نکته توجه نمود پنل شاسی طبقات باید  دارای یک دکمه فشاری جهت اخطار، نمراتور و دو فلش جهت تشخیص حرکت کابین به سمت بالا و پایین است.

مهم ترین برتدهای شاسی اسانسور داخلی شاسی آسانسور اسدی ، شاسی آسانسور مدیا و شاسی آسانسور ATM است.

 

سنسور آسانسور

یکی دیگر از قطعات الکتریکال آسانسور سنسور آسانسور است.که وظیفه تشخیص موقعیت و کنترل بازو بسته شده درب ها را بر عهده دارد.در آسانسور از سنسور های پلاستیکی ، آهنربایی و فلزی استفاده می گردد.معروف ترین برند سنسور آسانسور در کشور سنسور پیشرو فلزی است.

سیم کشی آسانسور چیست

سیم کشی آسانسور در مرحله راه اندازی آسانسور انجام می گیرد.و شامل مراحل مختلف انتخاب و نصب تابلو آسانسور، اجرای سیستم زمین و کابل کشی مناسب است. عدم توجه به استانداردهای سیم کشی برق آسانسور می تواند هزینه زیادی را در عملیات تعمیر و نگه داری به همراه داشته باشد.معمولا از سیم نمره 4 ، سیم 75 صدم استاندارد ، سیم 6 زوج و کابل 4*1 برای سیم و کابل کشی آسانسور استفاده می نمایند.تمامی سیم ها جزء قطعات الکتریکال آسانسور هستند.و در پکیج آسانسور بر حسب تعداد توقف مورد محاسبه قرار می گیرند.

 

نحوه سیم کشی پنل ها در آسانسور

سیم کشی پنل ها نیز در مرحله راه اندازی آسانسور انجام می گیرد.در آسانسور به ازای هر ایستگاه از پنل طبقه و پنل کابین داخل کابین آسانسور مورد نصب قرار می گیرد.سیم کشی شستی آسانسور به دو روش متداول موازی تک سیم و روش سریال ، به وسیله برد الکترونیکی انجام می شود.پس از برقراری خطوط تغذیه با رنگ بندی مناسب در چاه آسانسور ، ایجاد انشعاب های لازم برای اتصال به شستی انجام می شود. برای اتصال خط سیگنال مورد نظر به شستی مربوط، متناسب با نقشه سیم کشی آسانسور ، با استفاده از خطوط رنگی و علامت گذاری شده بصورت نقطه به نقطه بین هر شاسی و ترمینال مربوط بر روی سیستم کنترل، انجام گیرد.