بررسی ریل آسانسور
بررسی ریل آسانسور |بررسی تخصصی انواع ریل آسانسور

ریل جزء قطعات اصلی آسانسور است. بررسی ریل آسانسور موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. ریل در مراحل اولیه نصب آسانسور بکار برده می شود. این قطعه از آسانسور وظیفه هدایت کابین و وزنه تعادل بصورت عمودی را به دوش می کشد. فولاد جنسی است که ریل آسانسور با آن ساخته می شود. ریل ها معمولا با مقاطع T شکل در اندازه های مختلف تولید می شوند.

بررسی ریل آسانسور

در دو سر ریل های آسانسور یک نری و مادگی وجود دارد که توسط آنها در زمان نصب در یک راستا بهم چفت می شوند. ریل ها در مقاطع مختلف T5، T9 ،T16 ،T125 در شاخه های 5 متری تولید می شوند.

البته امکان ساخت ریل در شاخه 3 متری نیز وجود دارد. آن هم در زمانی که وزن ریل سنگین باشد. تولید و تعیین طول ریل  آسانسور براساس استاندارد بین المللی ISO 7465 انجام می شود.

که برای تولید کنندگان امکان تولید ریل های سرد با دو روش ماشینکاری و کشش سرد را فرآهم آورده است. ساخت ریل های آسانسور با توجه به استاندارد ISO 7465 بدین صورت است که حداکثر و حداقل مقاومت فولادی در ریل هایی با مقاطع T شکل به ترتیب 520 و 370 نیوتن بر متر مربع است.

اما برای تشخیص روش های تولید ریل از هم نیاز به پسوند هایی می باشند.

آنهایی که با روش ماشینکاری ساخته می شوند دارای پسوند  B ،

آنهایی که با روش کشش سرد ساخته می شوند دارای پسوند A

و آنهایی که با روش ماشینکاری با سرعت بالا ساخته می شوند دارای پسوند BE می باشند.

بدین ترتیب می توان به بررسی ریل آسانسور پرداخت و آنها را از هم تشخیص داد. 

بهترین ریل آسانسور را تنها در نمایندگی رایا آسانسور جستجو نمایید.

بررسی ریل آسانسور

بررسی تخصصی ریل آسانسور

فرآیند ماشینکاری چگونه صورت می گیرد؟

طبق استاندارد ساخت ریل آسانسور در فرآیند ماشینکاری، پس از فرآیند نورد، برای یکدست و صیقلی شدن ریل ها توسط ماشینکاری لایه هایی از روی سطح ریل ها برداشته می شود. برای ساخت ریل آسانسور شمش فولادی از بین دو غلتک عبور می کند.

و اما فرآیند نورد به دو روش گرم و سرد انجام می شود. اینطور که در روش نورد سرد شمش فولادی به دمای 700 درجه می رسد. اما در روش نورد گرم فولاد به دمای 50 تا 100 درجه بالاتر از نقطه تبلور مجدد فولاد می رسد.

در بررسی ریل آسانسور در میابیم که:

کشش در دمای محیط انجام می شود و با توجه به خواص مورد نیاز بعد از فرآیند شکل دهی ضخامت و سطح مقطع ریل ها باهم متفاوت خواهد بود.

با در نظر گرفتن خواص دمای فولاد مورد استفاده در این روش ها حتما قبل از فرآیند شکل دهی و سرد شدن فولاد، ابعاد سطح مقطع ریل ها باید تخمین زده شود.  بدین صورت ریل ها با مقاطع مختلف تولید می شوند. قیمت ریل آسانسور سرد چینی را از رایا آسانسور جویا شوید.

بررسی تخصصی ریل آسانسور

بررسی فرآیند ماشینکاری و روش سرد تولید ریل آسانسور

بررسی ریل آسانسور یکی از نکاتی مهمی است که باید به آن توجه داشت.

چرا که ریل از قطعات اصلی و اسکلت آسانسور محسوب می شود.

بعد از اینکه شمش فولادی در فرآیند نورد شکل سپری به خود گرفت،

با دو روش ماشینکاری و کشش سرد به محصول نهایی تبدیل خواهد شد.

فرآیند ماشینکاری و کشش سرد هر دو مرحله ی نهایی ساخت ریل آسانسور می باشندکه معمولا در دمای محیط انجام می شود.در بررسی ریل آسانسور باید دانست که:

در روش کشش سرد مقاومت فشاری و کششی در ریل بیشتر شده و البته ناهمواری و برجستگی های بسیاری بر روی ریل باقی می ماند که اینها در اثر فشار و تغییر ساختار مولکولی است که در این روش اتفاق می افتد.

این ناهمواری ها ریل ها را برای سرعت های پایین تر مناسب می سازد.

اما برای اینکه بتوان از ریل ها در سرعت های بالاتر بهره برد باید حتما از روش ماشینکاری استفاده نمود. در این روش لایه هایی از روی ریل برداشته می شود تا بعد از نصب ریل ها کابین حرکت نرم و راحتی داشته باشد. شرکت سوپرساورا اسپانیا بزرگترین شرکت تولید کننده ریل آسانسور در جهان است. 

بررسی تخصصی ریل آسانسور

نوع فولاد 

در ساخت ریل آسانسور با روش ماشینکاری و کشش سرد از فولاد های متفاوتی استفاده می شود.

در تولید ریل آسانسور به روش ماشینکاری ازفولاد 430B (معادل St44)

و در روش کشش سرد ازفولاد 360B (معادل St37) بکار برده می شود. 

جالب است بدانید

فولادی که در روش کشش سرد از آن استفاده می شود، قیمت بالاتری دارد.

بررسی ریل آسانسور به ما نشان می دهد که:

سرعت فرآیند کشش سرد بالا بوده

و به همین منظور میتوان از ضایعات به وجود آمده در ساخت ریل هایی با مقاطع کمتر همچون ریل T5 و ریل T9 بهره برد. این ریل ها بیشتر برای ارتفاعات و سرعت کمتر بکار برده می شوند.

ساخت این ریل ها از ضایعات فرآیند کشش سرد مقرون به صرفه می باشد. 

بررسی ریل آسانسور

در روش کشش سرد ضخامت مواد خام نورد شده متفاوت است و نیز دارای برجستگی هایی است. که این برجستگی ها افزایش میزان شتاب شعاعی را به دنبال دارد.

بدین صورت استفاده از آنها در سرعت های بالای 1/6 متر برثانیه غیر ممکن است. به همین دلیل باید حتمااز روش ماشینکاری در تولید ریل های مخصوص سرعت های بالاتر استفاده نمود. 

ظرفیت آسانسور

ارتفاع آسانسور

 و سرعت آسانسور

سه فاکتور مهم در بررسی ریل آسانسور و انتخاب مناسب آن می باشد.

این سه فاکتور از هم جدا نیست و درهنگام انتخاب ونصب ریل باید هر سه مود بررسی قرار گیرند. 

باید توجه داشت که:

برای آسانسوری با ظرفیت 1 تا7 نفره، ریل T5 برای قاب وزنه و ریل T9 برای کابین

( البته در ارتفاع بیشتر از 30 متر بهتر است از ریل T16 برای کابین استفاده نمودتا اگر آسانسور در حالت سقوط قرار گیرد،ریل کابین بتواند فشار وارده را تحمل کند.)

برای آسانسوری با ظرفیت 8 تا 12 نفره، ریل T9 برای قاب وزنه و ریل T16 برای کابین

( در ارتفاع بیشتر از 50 متر  و سرعت بالاتر از 1/6 متر برثانیه بهتر است از ریل T125 برای کابین استفاده شود تا ریل کابین در هنگام سقوط آسانسور بتواند فشار وارده را تحمل کند.) 

برای آسانسوری با ظرفیت بالای 12 نفره ریل T9 برای قاب وزنه و ریلT125 برای کابین

(بدین صورت از بروز هرگونه مشکل احتمالی جلوگیری خواهد شد. در این آسانسور ها می توان برای قاب وزنه از ریل های T16 و T125 نیز بهره برد اما از آنجایی که در صورت بروز مشکل معمولا فشاری به ریل های قاب وزنه وارد نمی شود نصب این دو ریل الزامی نمی باشد.) 

با بررسی ریل آسانسور در میابیم که:

هر چه ارتفاع و سرعت و ظرفیت آسانسور بالا رود مقاطع ریل ها نیز بیشتر می شود. 

وظایف ریل آسانسور

حال به بررسی وظایف ریل آسانسور می پردازیم.

  • ریل حرکت آسانسور در جهت عمودی را رهبری می کند. در حقیقت هدایت کابین و وزنه تعادل را عهده دار است.
  • ریل از لرزش بی مورد کابین جلوگیری می کند.
  • محدود کردن حرکت افقی کابین نیز به عهده ریل است.
  • مهار کابین آسانسور هنگام فعال شدن سیستم پاراشوت ( ترمز ایمنی). 

برخی از ویژگی های ریل در آسانسور

در آسانسور ریل ها با توجه به وظیفه مهمی که بر عهده دارند.بایستی از ویژگی ها و مزایایی برخودار باشند.ریل ها عموما 5 متر طول دارند. که در ابتدا و انتهای آنها چهار سوراخ جهت اتصال ریل ها به همدیگر وجود دارد. ریل را به وسیله ی هشت عدد پیج و یک پشت بند که ضخامتش با ریل ها یکسان می باشد متصل می شود.در بررسی ریل آسانسور ، ریل ها بایستی از فولاد مرغوب ساخته شوند.تا توانایی هدایت و راهبری کابین و وزنه تعادل را داشه باشند.

 

طول ریل در آسانسور

یکی از مواردی که در هنگام نصب ریل‌های آسانسور به طور ویژه مورد توجه قرار می‌گیرند، طول آن است. صنعت گران شاخه‌های با طول پنج متر را بهینه می‌دانند. وزن ریل‌های آسانسور با طول و ضخامت آن رابطه مستقیم دارد. 
 در طراحی اکثر آسانسورها، ریل‌ها با طول پنج متر انتخاب می‌شوند. نصب مستقیم و شاقول ریل اهمیت ویژه‌ای در حفظ امنیت آسانسور دارد. به همین خاطر برای بررسی صاف و موازی بودن ریل‌ها، شاخه‌های پنج متری انتخاب ایده‌آلی هستند.