مکانیزم درب آسانسور
مکانیزم درب آسانسور | قیمت روز درب آسانسور اتوماتیک|

آگاهی و اطلاع از مکانیزم درب آسانسور برای نصابان امری واجب و روری است. این آگاهی سبب می شود تا آنان بتوانند به خوبی و به صورت صحیح درب آسانسور را نصب کنند. درب از قطعات اصلی آسانسور محسوب شده و وظیفه محافظت از جان مسافرین و سلامت بار را عهده دار است. برای تهیه انواع درب آسانسور لولایی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک به نمایندگی رایا آسانسور مراجعه نمایید.

مکانیزم درب آسانسور

درب آسانسور یکی از 5 قطعه اصلی آسانسور است که با وجود آن امنیت جان استفاده کنندگان میسر می شود. درب در مراحل اولیه نصب آسانسور بکار برده می شود. این قطعه در انواع مختلف لولایی و اتوماتیک با توجه به کاربرد و سلیقه افراد عرضه می شود. در نصب درب باید از نصابان حرفه ای کمک خواست.

چرا که نصب این قطعه از حساسیت بالایی برخوردار می باشد. اگر به درستی نصب نشود ممکن است اتفاق ناگواری رخ دهد. بنابراین اینکار نیاز به اطلاع از مکانیزم درب آسانسور و دقت و مهارت بالا دارد. خدمات آسانسور خود را تنها به نمایندگی رایا آسانسور بسپارید.

مکانیزم درب آسانسور ،توضیح

درب آسانسور از جنبه ی ایمنی و تزئینی برخوردار است. نصب این قطعه با توجه به ابعاد چاهک و محل نصب انجام می شود. درب آسانسور یکی از قطعاتی است که در تعیین قیمت آسانسور نقش بسزایی دارد. درب به همراه موتور، ریل، کابین و تابلو فرمان از جمله قطعات اصلی و مهم آسانسور می باشد.

مکانیزم درب آسانسور باید با محل نصب و نوع کاربری درب همخوانی داشته باشد. انتخاب نوع و اندازه درب ها با توجه به طراحی آسانسور و متناسب با نوع کاربری و مطابق با استانداردها صورت می گیرد. در بسیاری از آسانسور ها با توجه به نوع سلیقه کاربران از درب های لولایی و در بسیاری دیگر از درب های اتوماتیک استفاده می شود. 

مکانیزم درب آسانسور

 

انواع درب آسانسور

با وجود درب آسانسور از سقوط افراد و بار به چاه آسانسور جلوگیری می شود. درب های آسانسور در انواع درب طبقه ( لولایی، نیمه اتوماتیک، تمام اتوماتیک )، درب کابین و مدل های متنوعی ( سانترال و تلسکوپی و …) طراحی و تولید شده اند. در سال های گذشته بیشتر از درب های لولایی استفاده می شد.

اما با ورود درب های اتوماتیک به بازار استفاده از این درب ها محدودتر شد. مکانیزم درب آسانسور لولایی با درب های اتوماتیک متفاوت است. در نصب درب آسانسور باید بسیار دقت داشت که به صورت دقیق انجام شود کمترین بی دقتی موجب زیان های فراوانی خواهد شد.

نصب درب آسانسور را حتما باید به نصابان یا سرویس کاران متخصص سپرد.

همچنین استفاده از قطعات ارزان و بی کیفیت در نصب درب

باعث می شود تا درب آسانسور زودتر دچار خرابی و فرسودگی شود.

مکانیزم انواع درب آسانسور

مکانیزم درب آسانسور لولایی

در رابطه با درب آسانسور لولایی باید گفت که پیشتر از جنس چوب ساخته می شدند. ولی امروزه این نوع درب ها از جنس های مختلفی چون استیل ، شیشه و … ساخته می شوند که شکیل تر می باشند. درب لولایی آسانسور به لحاظ پهنا فضای کمتری را اشغال می کند و به طور ساده تر مکانیزم درب آسانسور لولایی متشکل از: 

  • چارچوب
  • لته
  • دستگیره
  • لولاها
  • دیکتاتور
  • کنتاکت
  • و یک درب ساده

می باشد.

همه ی این قطعات باید دارای کیفیت باشند تا درب آسانسور عملکرد نرمالی را داشته باشد. از معتبرترین برند های درب آسانسور لولایی می توان به بهران و کیوان فراز اشاره کرد. قیمت درب های آسانسور ایرانی در مقایسه با برند های خارجی کمتر و البته با توجه به کیفیت آنها مناسب تر می باشد.

آگاهی از مکانیزم درب آسانسور نصب آن را آسانتر می کند.

مکانیزم انواع درب آسانسور

درب اتوماتیک آسانسور

این درب در مدل های مختلفی همچون سانترال، تلسکوپی، آکاردئونی و … ساخته می شوند. در مدل سانترال این درب ها دو قسمت درب به طور همزمان به هم نزدیک و یا از هم فاصله می گیرند. باز و بسته شدن این درب با سرعت بالایی نسبت به مدل تلسکوپی صورت می گیرد.

که این باعث صرفه جویی در زمان می شود و می توان از آن در ساختمان های بزرگ و آسانسور هایی که جنبه حیاتی دارند استفاده کرد. مدل سانترال از نظر ظاهری بسیار جذاب می باشد. در مدل تلسکوپی درب از یک طرف باز شده و همانطور که گفته شد مدت زمان بیشتری نسبت به مدل سانترال برای باز شدن صرف می کند.

  • چارچوب
  • لته ها
  • سیل درب
  • کفشک ها
  • و کنتاکت

قطعات یک درب اتوماتیک طبقه هستند. علاوه بر این مکانیزم درب کابین آسانسور شامل قطعاتی همچون

  • موتور سردرب 
  • درایو
  • قرقره ها
  • تسمه

نیز می باشد. از انواع درب آسانسور اتوماتیک ایرانی می توان 

  • درب آسانسور یاران
  • درب آسانسور حریری
  • درب آسانسور بهران
  • درب آسانسور پارسیان سیستم رو
  • درب آسانسور روانکار
  • درب آسانسور صدرا
  • درب آسانسور آریان سیستم رو

را نام برد.

توجه به مکانیزم درب آسانسور از مهمترین نکات نصب درب است.

مشکلات درب آسانسور لولایی 

به علت عدم کنترل در باز و بسته شدن درب های لولایی چرخه رفت و برگشت آسانسور نیاز به زمان بیشتری دارد و این امر باعث ایجاد ترافیک در ساختمان می شود. هم چنین به علت باز شدن ۹۰ درجه ای این درب ها نسبت به دیوار، راهروی ساختمان مسدود می شود.

استفاده از این درب ها برای معلولین و ویلچر سواران و البته افراد سالمند بسیار مشکل است. این درب ها معمولا در آسانسور های ساده و ارزان قیمت بکار می روند.

قیمت انواع درب آسانسور و نیز قیمت آسانسور 99 را از رایا آسانسور جویا شوید.

درب آسانسور کابین و طبقه

همانطور که از نام این درب ها پیداست.، درب کابین بروی کابین آسانسور نصب شده و درب طبقه هم در محل ورودی طبقات به کابین نصب می شود. در آسانسور تنها از یک درب برای کابین استفاده می شود و در بعضی از آنها از دو درب روبروی هم بهره گیری می شود.

امروزه برای آسانسور های کم تردد و کم جمعیت از درب های لولایی به عنوان درب طبقه استفاده می شود. و برای آسانسور های پر جمعیت و پرترافیک درب های اتوماتیک بکار برده می شوند تا چرخه رفت و برگشت آسانسور طولانی نشود.

باید دانست که درب طبقه به تعداد ایستگاه های آسانسور نصب می شود.

مکانیزم درب آسانسور اتوماتیک از درب های لولایی کمی پیچیده تر است.

نمایندگی رایا آسانسور

مجموعه فنی مهندسی رایا آسانسور متشکل از نیروهای متخصص و زبده ای است که در حین انجام عملیات نصب انواع آسانسور متبحر بوده و از مهارت بالایی برخوردارند. متخصصین رایا با رعایت نکات ایمنی و پی روی از استاندارد ها در نصب انواع درب آسانسور همواره تمامی تلاش خود را بکار گرفته تا خطری جان آسانسور سواران ایرانی را به خطر نیندازد.

رایا علاوه بر ارائه بهترین خدمات آسانسور، درب های آسانسور را

از برترین برندهای ایرانی و خارجی با قیمت بسیار مناسب به فروش می رساند. 

ساسپنشن درب آسانسور چیست؟

ساسپنشن درب آسانسور مکانیزمی است : که باعث باز و بسته شدن درب آسانسور به صورت اتوماتیک می گردد.ساسپنشن در بالای لته درب ها قرار می گیرد.و مانند جکی عمل می‌کند که به طور اتوماتیک درب آسانسور را باز یا بسته می‌کند.باید به این نکته توجه نمود : ساسپنشن آسانسور تقریبا در همه انواع درب های آسانسور وجود دارد.اما نوع عملکرد آن بستگی به نوع درب آسانسور و مکانیزم درب آسانسور دارد.

 

نحوه باز و بسته شدن درب آسانسور اتوماتیک

درب های اتوماتیک آسانسور جزء درب هایی هستند.که بدون دخالت دست باز و بسته می شوند. سیستم محرک درب آسانسور، جهت باز و بسته نمودن درب به طور اتوماتیک لحاظ می شود.به این ترتیب زمانی که آسانسور به سر طبقه می رسد. درب کابین باز می شود. و قفل درب طبقه نیز درگیر می شود. در نتیجه این امر درب آسانسور باز می گردد. هنگام بسته شدن درب کابین نیز، مکانیزم قفل، درب طبقه را به آرامی آزاد می کند. و باعث بسته شدن درب آسانسور می گردد. در این صورت کابین آسانسور می تواند مسیر حرکت خود را بدون برخورد به قفل ها ادامه دهد.